• آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز
آبان دیلی
سه شنبه, تیر 31, 1404
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
آبان دیلی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه

خداحافظی با تئاتر موزه‌ای و بدن کلیشه‌ای بازیگر در «باغ عدن»

توسط مهر نیوز
تیر 31, 1404
در فرهنگ و هنر
زمان خواندن: 1 دقیقه خوانده شده
A A
0
صفحه نخست فرهنگ و هنر

شایان افشردی، کارگردان نمایش «باغ عدن» که این شب‌ها در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، درباره داستان و روند شکل‌گیری این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: داستان روایت پسر و دختری‌ است که سعی دارند از زبان روزمره خود خداحافظی کنند. ایده اولیه این متن توسط احسان معجونی نویسنده نمایش، سه یا چهار سال پیش مطرح شد و همان موقع هم نوشته شد. من و احسان چون در کارهای قبلی هم با هم بودیم، این همکاری ادامه پیدا کرد. مثلاً نمایش «هملت» که پیش‌تر کار کرده بودیم، در بیست‌وسومین جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزیده شد.

وی ادامه داد: بعد از نمایش «هملت»، ایده «باغ عدن» را داشتیم. متن نوشته شد، ولی شرایط طوری نبود که بتوانیم اجرا کنیم. این نمایش در این مدت در کمد نماند بلکه طی این دو، سه سال، کلی از ایده‌هایش و حتی از ایده اولیه خودش فاصله گرفت. در این مدت هم متن دچار تغییر شد و هم مفاهیم اصلی آن. ما در این سال‌ها تلاش کردیم نسبت خودمان را با متن حفظ کنیم و وقایع اجتماعی و تجربه‌های زیسته‌ چندسال اخیر خود را که داشتیم، وارد اثر کنیم.

افشردی با اشاره به دغدغه اصلی نمایش، یادآور شد: شاید بتوان گفت مضمون اصلی نمایش، زبان، شکست‌ها و گسست‌های زبانی است که در متن هم روی آن تأکید شده است ولی این تنها بخشی از ماجراست. در اجرا، ما فقط به این موضوع نپرداختیم. سراغ زمان، لحظه و حتی روزمرگی هم رفتیم. اگر بخواهم واژه دقیق‌تری استفاده کنم، لختی و کرختی لحظه‌هاست که برایمان مهم بوده است، آن لحظاتی که خیلی از ما، دست‌کم در طبقه اجتماعی خودمان، طی این سال‌ها تجربه‌اش کردیم.

وی افزود: در فرم اجرایی تلاش کردیم به همین کرختی و لخت بودن لحظه‌های روزمره زندگی نزدیک شویم؛ تکرارها، عادت‌ها و وضعیت‌های بدون اتفاق. اینکه چطور لحظه‌ها از دست می‌روند و ما در تکرار گرفتار می‌شویم، برایمان مهم بود و سعی کردیم این مسئله در ساختار اجرایی هم خودش را نشان بدهد.

خداحافظی با تئاتر موزه‌ای و بدن کلیشه‌ای بازیگر در «باغ عدن»

نه به تئاتر کلیشه‌ای، نه برای مخاطب عام یا خاص

افشردی در مورد ارتباط‌گیری مخاطب عام در برخورد با نمایش «باغ عدن» توضیح داد: این اصطلاح مخاطب عام برای من و گروه همیشه جای سؤال دارد. واقعاً نمی‌دانم چطور باید با این واژه برخورد کنیم. اگر بخواهم واقع‌بینانه جواب بدهم، باید بگویم برایمان مسئله و مطرح نبوده است چون اساساً اول باید ببینیم در تئاتر ما مخاطبی هست که بشود آن را به مخاطب عام یا خاص دسته‌بندی کرد؟ اگر این تعریف مشخص شود، آن‌وقت شاید بتوان بهتر جواب داد.

وی ادامه داد: ما در هیچ‌کدام از کارهای‌مان تلاش نکردیم یک قشر خاص از مخاطب را در نظر بگیریم. کار کردن ما حالت آزمایشگاهی دارد. یعنی تجربه کردن و آزمودن موقعیت‌ها و لحظه‌هایی که شاید حتی خودمان هم هنوز بلد نیستیم. به همین دلیل، مسیر ما معمولاً از آن چیزی که قبلاً دیده‌ایم فاصله دارد و سعی کردیم بر اساس چیزی که هنوز رخ نداده، پیش برویم. برای همین تقریبا می‌شود گفت هیچ گروه مخاطبی را از پیش تعریف نکردیم.

بدنی علیه تئاتر موزه‌ای

این کارگردان درباره نگاه اجرایی نمایش به بدن بازیگر و فرم اجرا، عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند این نمایش بدن را از اجرا حذف کرده، ولی واقعیت کاملاً برعکس است. اتفاقاً تلاش کردیم از آن نگاه موزه‌ای و کلیشه‌ای که به بدن در تئاتر داریم، فاصله بگیریم. آن نوع از بازیگری را که سال‌ها در تئاتر رایج بوده، از بین ببریم. می‌خواستیم شکل تازه‌ای از حضور بدن را تجربه کنیم.

بروز حساسیت در حرکت‌های حداقلی

وی افزود: نه‌تنها بدن را حذف نکردیم، بلکه اهمیت آن را در ساده‌ترین کنش‌ها مثل نشستن، بلند شدن یا حرکت دست برجسته کردیم. بدن‌ها در این نمایش باید کنش‌مند باشند، حتی وقتی در سکون هستند. برخلاف اجراهایی که بدن را با حرکات عجیب‌وغریب فعال نشان می‌دهند ما دنبال حساسیت در حرکت‌های حداقلی بودیم. تلاشی که به‌نظرم پاسخ مناسبی است به وضعیت امروز.

افشردی در پایان، مطرح کرد: سکون و سکوتی که در متن و اجرا دیده می‌شود، نه فقط یک انتخاب آگاهانه بلکه نتیجه مستقیم تجربه سال‌هایی است که پشت سر گذاشتیم. این نه فقط انتخاب ما، که بخشی از واقعیت ماست.

نمایش «باغ عدن» به نویسندگی احسان معجونی و کارگردانی شایان افشردی در دوره اول اجرا از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت اجرا شده و در دوم اجراها از ۲۵ تیر تا ۳ مرداد روی صحنه سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر است.

فرزانه میدانی و احسان معجونی گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

ShareTweetShare

مربوطهپست ها

«کرونوس و لازاروس» راهی بازار کتاب می‌شوند
فرهنگ و هنر

«کرونوس و لازاروس» راهی بازار کتاب می‌شوند

توسط مهر نیوز
تیر 31, 1404
«دو زن» تصویری از تراژدی جنگ، مادرانگی و حافظه جمعی است
فرهنگ و هنر

«دو زن» تصویری از تراژدی جنگ، مادرانگی و حافظه جمعی است

توسط مهر نیوز
تیر 31, 1404
فرهنگ و هنر

رونمایی از طرح جدید دیوارنگاره میدان انقلاب

توسط مهر نیوز
تیر 31, 1404
خبر وزیر ارشاد درباره رسیدگی به مشکلات هنرمندان خسارت‌دیده در جنگ
فرهنگ و هنر

خبر وزیر ارشاد درباره رسیدگی به مشکلات هنرمندان خسارت‌دیده در جنگ

توسط مهر نیوز
تیر 31, 1404
اعلام آمادگی سازمان بسیج در تولید آثار هنری از جنگ ۱۲ روزه
فرهنگ و هنر

اعلام آمادگی سازمان بسیج در تولید آثار هنری از جنگ ۱۲ روزه

توسط مهر نیوز
تیر 31, 1404
نقش هنرمندان موسیقی در اتحاد ملی؛ پیام روشنی که منتقل شد
فرهنگ و هنر

نقش هنرمندان موسیقی در اتحاد ملی؛ پیام روشنی که منتقل شد

توسط مهر نیوز
تیر 31, 1404

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

جستجو

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
تلگرام اینستاگرام خبرخوان

همراه با آبان دیلی ❤️

  • آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز

تازه‌ترین‌های آبان دیلی

  • مدیرکل یونسکو: از تصمیم آمریکا برای خروج از این سازمان عمیقا متاسفم
  • اشتباه مرگ‌بار ایجنت هوش مصنوعی Replit؛ پای مدیرعامل به میان آمد
  • اتحادیه عرب: جامعه جهانی برای توقف تجاوز به غزه فورا اقدام کند
  • اتحادیه اروپا مدعی شد: همه گزینه‌ها علیه اسرائیل روی میز است
  • سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به اوکراین
  • انهدام تانک «مرکاوا» و زخمی شدن افسر تیپ «گولانی» در مرکز غزه

آخرین دیدگاه‌ها

  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در از سرویسکار آسانسور خود، این موارد را بخواهید!
  • امید در از سرویسکار آسانسور خود، این موارد را بخواهید!
  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در آیا بعد از پرداخت خلافی، به صورت خودکار خودرو رفع توقیف می‌شود؟
  • ایمان در آیا بعد از پرداخت خلافی، به صورت خودکار خودرو رفع توقیف می‌شود؟
  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در آیا قطعات الکترونیکی مثل داروها نسخه دارن؟ بله، و باید رعایت شوند

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️