• آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز
آبان دیلی
جمعه, مرداد 10, 1404
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
آبان دیلی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه

۱۵۰ هزار تن تایر بیش از نیاز واقعی بازار وارد کشور شده است

توسط تحلیل بازار
مرداد 8, 1404
در تجارت، بازرگانی و خدمات
زمان خواندن: 1 دقیقه خوانده شده
A A
0
صفحه نخست تجارت، بازرگانی و خدمات

امید محمدی؛ بازار: در حالی که صنعت تایر کشور درگیر چالش‌ های متعدد از جمله واردات بی‌ رویه، مشکلات ارزی و محدودیت‌ های سامانه جامع تجارت است، اما همچنان حمایت از واردات لاستیک خودرو در کشور انجام می شود. از سوی دیگر فرآیند عرضه تایر در کشور توسط سامانه جامع تجارت رصد و انجام می شود که به تازگی سبب ایجاد نارضایتی برای تولید کننده، سبکه توزیع و مصرف کننده شده است؛ از همین رو به نظر می رسد که سیاستگذار صنعتی در کشور باید تغییراتی در دخالت برنامه فروش محصولات صنایع خودروسازی ایجاد کند.

در شرایطی که ناهماهنگی‌ ها و مقررات ناقص، هم تولیدکننده، هم اصناف و هم مصرف‌ کننده را دچار سردرگمی کرده و بازار را به سمت بی‌ثباتی سوق داده است. برای بررسی وضعیت فعلی صنعت و بازار لاستیک خودرو با جمال میرزایی عضو انجمن صنفی صنعت تایر به گفت و گو پرداختیم؛

* وضعیت رقابت در بازار تایر چگونه است؟ آیا همچنان برندهای چینی بی‌ کیفیت در بازار جولان می‌ دهند؟

متاسفانه شرایط همچنان نگران‌ کننده است. حدود ۹۰ برند تایر چینی در بازار وجود دارد. و تنها سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار تن تایر وارد کشور شده است، در حالی که تخمین ما برای نیاز وارداتی واقعی حدود ۱۰۰ هزار تن است. ضمن اینکه در سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۱۰۰ هزار تن تایر بیش از نیاز کشور وارد شده اند.

در سال گذشته با نامدیریتی تنظیم بازار، میزان ۲ میلیون حلقه تایر باری و توبوسی رادیال تمام سیمی وارد کشور شده ( دو برابر نیاز واردات ) و بیش از ۹ میلیون حلقه تایر سواری سبک (تنها سه میلیون حلقه نیاز به واردات بوده است) وارد شده است. این درحالیست که کشور با مشکل تامین ارز برای کالاهای ضروری‌تر روبرو بوده است. این مازاد واردات به بازار ضربه زده و به شکل غیر رسمی در بخش‌ های زیرپله‌ ای و غیرشفاف توزیع می‌ شود.

* بحث آزادسازی قیمت‌ ها به کجا رسیده؟ آیا پیگیری خاصی در این زمینه شده است؟

متاسفانه هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ ایم. هم تولیدکننده و هم مصرف‌ کننده از وضعیت فعلی ناراضی‌ هستند. موضوع آزادسازی قیمت‌ ها با اما و اگرهایی مواجه شده و فعلا به شکل کامل اجرا نشده است. این تعلل، باعث افزایش سردرگمی در بازار شده است.

مسئله‌ ای که ایجاد شده، این است که تایرهای عرضه‌شده خارج از سامانه قیمتی بالاتر از تایرهای داخل سامانه دارند.

* در خصوص سامانه جامع تجارت، تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان چه مشکلاتی دارند؟

سامانه جامع تجارت در حال حاضر با محدودیت‌های زیادی همراه است. برای مثال، اگر کسی بخواهد تایر بخرد، باید کد ملی، شماره تماس و بعضا مستندات خودروی خود را ارائه کند. همچنین، در این سامانه امکان خرید بیش از شش حلقه تایر برای تایرهای تجاری ایرانی وجود ندارد. این شرایط باعث شده بسیاری از خریداران به سراغ بازار خارج از سامانه بروند. مسئله‌ ای که ایجاد شده، این است که تایرهای عرضه‌شده خارج از سامانه قیمتی بالاتر از تایرهای داخل سامانه دارند.

این روند به‌ طور طبیعی یک بازار سیاه را شکل داده که به ضرر همه است. از طرفی، مردم نسبت به وارد کردن اطلاعات شخصی‌ شان، مانند کد ملی و شماره تلفن، در سامانه نگرانی دارند و تمایلی به استفاده از آن ندارند. این موضوع عملا سامانه را از هدف اصل ی‌اش دور کرده است.

* وضعیت تولید داخلی اکنون چگونه است؟ آیا نگرانی‌ هایی برای آینده وجود دارد؟

بله، تولیدکنندگان نگران هستند؛ علاوه بر مشکلات فعلی در بخش تامین ارز مورد نیاز و قطعی برق، با شروع فصل سرما، چالش‌ هایی مانند تامین سوخت هم به آن‌ ها اضافه خواهد شد. در حال حاضر تولید ادامه دارد اما فشار زیاد است و برنامه‌ ریزی برای ماه‌ های آینده سخت‌ تر خواهد شد.

* آخرین وضعیت تخصیص ارز و تامین مواد اولیه برای صنعت تایر چیست؟

روز گذشته با پیگیری‌ های فراوان توانستیم مقدار محدودی ارز برای مجموعه دریافت کنیم؛ در واقع، این ارز از نوبت‌ هایی بود که از ابتدای سال باقی مانده بود. تامین مواد اولیه در چند ماه اخیر بسیار دشوار بوده، چرا که تخفیف‌ های معمول و منابع خرید به موقع در اختیارمان قرار نگرفتند.

امیدواریم از این پس این فرآیند منظم‌ تر باشد تا بتوانیم مواد اولیه را به‌ موقع تهیه کنیم و تولید را ادامه دهیم.

ShareTweetShare

مربوطهپست ها

رئیس‌جمهور یک واحد صنعتی تولید ظروف شیشه‌ای را در زنجان افتتاح کرد
تجارت، بازرگانی و خدمات

رئیس‌جمهور یک واحد صنعتی تولید ظروف شیشه‌ای را در زنجان افتتاح کرد

توسط تحلیل بازار
مرداد 10, 1404
دلیل اصلی نبود «رونق اقتصادی» فقدان شفافیت در تصمیم‌سازی  است
تجارت، بازرگانی و خدمات

دلیل اصلی نبود «رونق اقتصادی» فقدان شفافیت در تصمیم‌سازی است

توسط تحلیل بازار
مرداد 10, 1404
رشد ۹درصدی بازار جهانی آبیاری قطره ای تا ۲۰۲۹؛ اپلیکیشن موبایلی مدیریت آب هند به میدان آمد
تجارت، بازرگانی و خدمات

رشد ۹درصدی بازار جهانی آبیاری قطره ای تا ۲۰۲۹؛ اپلیکیشن موبایلی مدیریت آب هند به میدان آمد

توسط تحلیل بازار
مرداد 10, 1404
کاهش فروش نفت فقط با فشار مستقیم آمریکا بر چین محتمل است
تجارت، بازرگانی و خدمات

کاهش فروش نفت فقط با فشار مستقیم آمریکا بر چین محتمل است

توسط تحلیل بازار
مرداد 10, 1404
یک بام و دو هوای قیمت‌گذاری؛ از خودرو تا فولاد
تجارت، بازرگانی و خدمات

یک بام و دو هوای قیمت‌گذاری؛ از خودرو تا فولاد

توسط تحلیل بازار
مرداد 10, 1404
صادرات ایران به اوراسیا ۲۲ درصد افزایش یافت
تجارت، بازرگانی و خدمات

صادرات ایران به اوراسیا ۲۲ درصد افزایش یافت

توسط تحلیل بازار
مرداد 9, 1404

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 1 =

جستجو

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
تلگرام اینستاگرام خبرخوان

همراه با آبان دیلی ❤️

  • آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز

تازه‌ترین‌های آبان دیلی

  • نسل‌کشی در غزه لکه ننگی بر پیشانی مدعیان حقوق بشر است
  • ۳۲۰ میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران زنجانی پرداخت شد
  • بدرقه کاروان اورژانس شاهرود به سوی مرزهای عاشقی
  • اعزام ۲ آمبولانس از شاهرود به مرز مهران
  • مرگ دلخراش ۴ نفر در جاده خنداب
  • تصادف در محور ایلام–سرابله ۵ مصدوم و یک فوتی برجای گذاشت

آخرین دیدگاه‌ها

  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در راهنمای خرید مواد پلاستیکی صنعتی
  • مهدی رضایی در راهنمای خرید مواد پلاستیکی صنعتی
  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در راهنمای کامل استخدام و کاریابی در قرچک؛ از کجا شروع کنیم؟
  • سبحان در راهنمای کامل استخدام و کاریابی در قرچک؛ از کجا شروع کنیم؟
  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در ۵ اشتباه مرگبار در خرید طلا که سرمایه شما را نابود می‌کند

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️