اگرچه قانون برنامه هفتم پیشرفت، دولت را مکلف به توزیع عادلانه یارانه ها به منظور حمایت از گروه های آسیب پذیر کرده و در قانون بودجه امسال نیز حذف سه دهک پر درآمد ۸ و ۹ و ۱۰ به الزام قانونی تبدیل شده است اما نگاهی به آمارهای موجود این واقعیت را بیان می کند که تفکیک دهک ۹ تا ۵ بسیار سخت تر از آن چیزی است که قانونگذار تصور کرده است.
رصد وضعیت اقتصادی یارانه بگیران در پایگاه رصد رفاه ایرانیان بر اساس شاخصهایی چون دادههای بانکی (پردازش شاخصهای سامانه شاپرک)، مالکیت خودرو، ملک، حمایتهای اجتماعی، سلامت، حقوق و بازار بورس انجام می گیرد و به طور مداوم بر نسبی و ناکامل بودن آنها نیز تاکید می شود.
بررسی توزیع ارزش خودروی ایرانیان نشان میدهد، در جامعهای که فقط چهار دهم درصد (۰.۴ درصد) خودروها بیش از پنج میلیارد تومان ارزش دارند، حذف یارانه سه دهک بالا یعنی حذف دارندگان خودروهای متوسط نه فقط حذف دارندگان خودروهایی چون لندکروزر و پورشه!
بر اساس همین آمار، بد نیست یادآور شویم که تعداد کل خودروهای تولیدی ایران خودرو در خیابان های کشور و زیر پای یارانه بگیران ۹ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۴۸۳ دستگاه، سایپا هشت میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۵۵ دستگاه، رنو ۸۵۹ هزار و ۱۹۲ دستگاه، هیوندایی ۳۴۱ هزار و ۹۳۵ دستگاه و کیا ۳۰۷ هزار و ۴۶۷ دستگاه می رسد و تعداد خودروهای مختلف چینی هم به همین ترتیب در کشور به چند ۱۰۰ هزار دستگاه می رسد.
نکته جالب اینکه آمار توزیع ارزش خودروهای موجود در کشور میتواند آنها را از قالب یک کالای لوکس به خودرویی پر هزینه تبدیل کند زیرا به طور میانگین عمر خودروهایی که در کشور تردد می کنند حدود ۱۳ سال است.
توزیع ارزش خودروها بر حسب سال تولید
			بازه قیمت (میلیون تومان)
			تعداد
			میانه سال تولید
			درصد از کل
			۱۰۰-۰
			۳۰۷۰۰۶۳
			۱۳۸۳
			۱۴
			۲۵۰-۱۰۱
			۸۷۷۴۵۰۷
			۱۳۸۹
			۴۱
			۵۰۰-۲۵۱
			۶۰۹۳۳۶۴
			۱۳۹۶
			۲۸
			۱۰۰۰-۵۰۱
			۲۲۲۶۷۸۶
			۱۴۰۰
			۱۰
			۲۰۰۰-۱۰۰۱
			۸۲۷۴۴۳
			۱۳۹۶
			۴
			۵۰۰۰-۲۰۰۱
			۴۷۰۷۵۳
			۱۳۹۴
			۲
			بیش از ۵۰۰۰
			۹۴۴۹۲
			۱۳۹۵
			نزدیک صفر(۰.۴)
			جمع
			۲۱۵۲۷۴۰۸
			۱۳۹۱
			۱۰۰
دغدغه اصلی؛ شناسایی سطح متوسط جامعه
همین موضوع، نکته ای بود که احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز سه شنبه در جلسه علنی مجلس به بیان جزئیان آن پرداخت و اعلام کرد: دولت سیزدهم به دنبال یارانه دادن فقط به سه دهک بود، اما شاهد بودیم ۱۷ میلیون نفری که در سال ۹۸ حذف شده بودند، دوباره بازگردانده شدند.
وی خاطرنشان کرد: مجلس همان زمان تصمیم گرفت که اطلاعات افراد را جمع آوری کرده و مردم نیز مکلف شدند اطلاعات درست بدهند. همچین مقرر شد در صورت بیان اطلاعات نادرست از سوی مردم، مشمول حذف سایر یارانههای مندرج در قانون و استرداد یارانههای قبلی شوند.
میدری در خصوص میزان سطح درآمدی افراد و اینکه آیا تعداد ۲۷ میلیون نفر در کشور یا تعداد کمتری مشمول حذف یارانهها میشوند، گفت: من که اطلاعات مستند و ثبتی کشور را در اختیار دارم اعلام میکنم؛ در کشور چهار نفر لامبورگینی، ۱۸۱ نفر مازراتی، سههزار و ۶۰۰ نفر پورشه، ۱۰ هزار نفر لندرور و بیش از ۵۶ هزار نفر محصولات کرمان موتور را سوار میشوند. لذا ما با جمعیت ثروتمندی مواجه نیستیم که بگوییم ۲۷ میلیون نفر را میتوان از فهرست یارانه بگیران حذف کرد، چرا که سطح متوسط جامعه چیز دیگری است.
میدری تصریح کرد: دستگاههای مختلف به ما هشدار میدهند که میزان حذف یارانه بگیران را به همین میزان نگه داریم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این را هم با تاکید گفت که در خصوص حذف یارانهها اطلاعات کشور موجود است، اگر دولت و مجلس تصمیم بر حذف ۲۷ میلیون نفر یارانه بگیر داشته باشند آن را اجرایی خواهیم کرد، اما پیشنهاد ما حذف ۱۵ میلیون نفر است.
 
			




