امید محمدی؛ بازار: در حالی که صنعت تایر کشور درگیر چالش های متعدد از جمله واردات بی رویه، مشکلات ارزی و محدودیت های سامانه جامع تجارت است، اما همچنان حمایت از واردات لاستیک خودرو در کشور انجام می شود. از سوی دیگر فرآیند عرضه تایر در کشور توسط سامانه جامع تجارت رصد و انجام می شود که به تازگی سبب ایجاد نارضایتی برای تولید کننده و مصرف کننده شده است؛ از همین رو به نظر می رسد که سیاستگذار صنعتی در کشور باید تغییراتی در دخالت برنامه فروش محصولات صنایع خودروسازی ایجاد کند. در شرایطی که ناهماهنگی ها و مقررات ناقص، هم تولیدکننده و هم مصرف کننده را دچار سردرگمی کرده و بازار را به سمت بیثباتی سوق داده است. برای بررسی وضعیت فعلی صنعت و بازار لاستیک خودرو با جمال میرزایی عضو انجمن صنفی صنعت تایر به گفت و گو پرداختیم؛
طبق برآوردها بیش از ۲۵۰ هزار حلقه تایر بیش از نیاز واقعی بازار وارد کشور شده است، در حالی که تخمین ما برای نیاز وارداتی واقعی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار حلقه است
* وضعیت رقابت در بازار تایر چگونه است؟ آیا همچنان برندهای چینی بی کیفیت در بازار جولان می دهند؟
متاسفانه شرایط همچنان نگران کننده است. در گفت و گوی قبلی عرض کرده بودم که حدود ۹۰ برند تایر چینی در بازار وجود دارد. اما اکنون این عدد افزایش چشمگیری پیدا کرده و طبق برآوردها بیش از ۲۵۰ هزار حلقه تایر بیش از نیاز واقعی بازار وارد کشور شده است، در حالی که تخمین ما برای نیاز وارداتی واقعی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار حلقه است. این مازاد واردات به بازار ضربه زده و به شکل غیر رسمی در بخش های زیرپله ای و غیرشفاف توزیع می شود.
* بحث آزادسازی قیمت ها به کجا رسیده؟ آیا پیگیری خاصی در این زمینه شده است؟
متاسفانه هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده ایم. هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از وضعیت فعلی ناراضی هستند. موضوع آزادسازی قیمت ها با اما و اگرهایی مواجه شده و فعلا به شکل کامل اجرا نشده است. این تعلل، باعث افزایش سردرگمی در بازار شده است.
تایرهای عرضهشده خارج از سامانه قیمتی بالاتر از تایرهای داخل سامانه دارند
* در خصوص سامانه جامع تجارت، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان چه مشکلاتی دارند؟
سامانه جامع تجارت در حال حاضر با محدودیت های زیادی همراه است. برای مثال، اگر کسی بخواهد تایر بخرد، باید کد ملی ارائه کند. همچنین، در این سامانه امکان خرید بیش از شش حلقه تایر وجود ندارد. این شرایط باعث شده بسیاری از خریداران به سراغ بازار خارج از سامانه بروند. مسئله ای که ایجاد شده، این است که تایرهای عرضهشده خارج از سامانه قیمتی بالاتر از تایرهای داخل سامانه دارند. این روند به طور طبیعی یک بازار سیاه را شکل داده که به ضرر همه است. از طرفی، مردم نسبت به وارد کردن اطلاعات شخصی شان، مانند کد ملی و شماره تلفن، در سامانه نگرانی دارند و تمایلی به استفاده از آن ندارند. این موضوع عملا سامانه را از هدف اصل یاش دور کرده است.
* وضعیت تولید داخلی اکنون چگونه است؟ آیا نگرانی هایی برای آینده وجود دارد؟
بله، تولیدکنندگان نگران هستند؛ علاوه بر مشکلات فعلی، با شروع فصل سرما، چالش هایی مانند تامین سوخت هم به آن ها اضافه خواهد شد. در حال حاضر تولید ادامه دارد اما فشار زیاد است و برنامه ریزی برای ماه های آینده سخت تر خواهد شد.
* آخرین وضعیت تخصیص ارز و تامین مواد اولیه برای صنعت تایر چیست؟
روز گذشته با پیگیری های فراوان توانستیم مقدار محدودی ارز برای مجموعه دریافت کنیم؛ در واقع، این ارز از نوبت هایی بود که از ابتدای سال باقی مانده بود. تامین مواد اولیه در چند ماه اخیر بسیار دشوار بوده، چرا که تخفیف های معمول و منابع خرید به موقع در اختیارمان قرار نگرفتند. امیدواریم از این پس این فرآیند منظم تر باشد تا بتوانیم مواد اولیه را به موقع تهیه کنیم و تولید را ادامه دهیم.