• آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز
آبان دیلی
سه شنبه, تیر 24, 1404
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
آبان دیلی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه

«غریبه و مه» بازتابی از آئین‌ها، اسطوره‌ها و ترس‌های تاریخی است

توسط مهر نیوز
تیر 24, 1404
در فرهنگ و هنر
زمان خواندن: 1 دقیقه خوانده شده
A A
0
صفحه نخست فرهنگ و هنر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ششصد و بیست و ششمین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران، نسخه مرمت‌شده فیلم «غریبه و مه» ساخته بهرام بیضایی (۱۳۵۵) به نمایش درآمد. پس از اکران فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور شهرام اشرف‌ابیانه منتقد سینما برگزار شد. اجرای این برنامه را سامان بیات بر عهده داشت.

اشرف‌ابیانه در ابتدای صحبت‌هایش گفت: یکی از مشخصه‌های فیلم، آغاز آن با «غریبه‌ای» است که از دریا می‌آید؛ جایی ناشناخته که در فرهنگ ما پیوندی با مرگ و رمز و راز دارد. دهکده‌ کنار دریا، زیر مه پنهان شده و فضایی رازآلود و ناامن دارد. جامعه‌ای که بیضایی ترسیم می‌کند، پذیرای ناشناخته نیست. فرم‌های دایره‌وار، جلساتی که به دور دایره شکل می‌گیرند، نمادی از سکون، مسکن و سنت‌ هستند. رعنا، زنی که شوهرش را از دست داده، طبق سنت نمی‌تواند در مراسم سوم او شرکت کند. لباس‌هایش واقعی‌اند، اما بار نمادین دارند.

وی در ادامه با اشاره به ارتباط فرم و روایت بیان کرد: تمام داستان با آئین‌ها پیوند دارد. مردی کنار دریا شطرنج بازی می‌کند. پنج نفری که از دریا می‌آیند، به‌نوعی نماد پنج حس هستند. پسر نابینا، ارواح کشته‌شدگان جنگ را می‌بیند و برایشان مرثیه می‌سازد. وقتی آیت، با این ارواح ارتباط می‌گیرد، بدنش نشانه‌دار می‌شود. او نمادی از ناشناخته است، اما به‌مرور درک می‌شود. وقتی از رعنا پاسخ رد می‌شنود، چوب را به زمین می‌کوبد؛ گویی با زمین یکی می‌شود. این فیلم، بازتاب کهن‌الگوهای رفتاری ملت ماست.

«غریبه و مه» بازتابی از آئین‌ها، اسطوره‌ها و ترس‌های تاریخی است

این منتقد سینما با اشاره به تم آینه در آثار بیضایی گفت: وقتی دنیای ما بسته است، آینه دریچه‌ای به جهانی دیگر می‌شود. در فیلم، معلمی به دهکده می‌آید و با خود آینه‌ای بزرگ می‌آورد. مادربزرگ رعنا، آینده‌ خود اوست اگر در همان مسیر باقی بماند. رعنا، زنی است که با عناصر زمین پیوند دارد. وقتی خودش را در آب می‌اندازد و از برکه بیرون می‌آید، نمادی از تولد دوباره و روشنایی در فرهنگ ایرانی است. بیضایی به آئین‌های ایرانی علاقه‌مند است. تعزیه و نمایش‌های آئینی بارها در آثارش تکرار شده‌اند. فرم دوربین گردان، سن دایره‌ای و ساختار دایره‌وار کنش‌ها، برگرفته از همین نمایش‌های سنتی است. مثلاً فیلمی از واروژ کریم مسیحی به نام «سلندر» است که بر اساس فیلمنامه‌ای از بیضایی ساخته شده و پرویز پورحسینی در آن نقش یک راهب را بازی می‌کند. این فیلم هم بازتابی از تأثیر سینمای ژاپن بر بیضایی است. خود او نیز در کلاس تدوین از فیلم «هفت سامورایی» به عنوان کتاب درسی استفاده می‌کرد.

اشرف‌ابیانه با تاکید بر پیوند اسطوره، آئین و روایت در آثار بیضایی افزود: بیضایی به سینمای ملی علاقه‌مند است و با ارجاع به اساطیر، مفاهیمی مثل دفاع، مقاومت و هویت را بیان می‌کند. مثلا در فیلم، وقتی رعنا شوهرش را از دست می‌دهد، در مراسمی آئینی، پیراهن سفیدش را پاره می‌کند و زیر آن پیراهن سیاه می‌پوشد. در این صحنه، او نه فقط سوگوار، بلکه آماده مبارزه است.

این منتقد سینما در پایان عنوان کرد: فیلم با مراسم عزاداری، عروسی، نماز و زنجیرزنی مواجه است. مردم در مواجهه با تهدید، گاه بدون کنش مؤثر فقط به آئین‌های مذهبی پناه می‌برند. بیضایی می‌خواهد بگوید که تنها آئین، کافی نیست؛ باید تصمیم گرفت و عمل کرد. تنها مراسم شاد فیلم، عروسی رعناست؛ نشانه‌ای از زمین و باروری. اما همان مراسم هم با حمله مختل می‌شود. بیضایی معتقد است مردم ما به‌دلیل هجوم‌های مداوم تاریخی، در پس آئین‌ها پناه گرفته‌اند. اما گاه این آئین‌ها به‌جای دفاع، آنها را منفعل می‌کنند. در پایان فیلم، رعنا با گل‌آلود کردن چهره‌اش، خود را به زمین می‌سپارد که این موضوع هم نشانه سوگ و هم نشانه آمادگی برای مقاومت است. بیضایی با استفاده از نمادها، اسطوره‌ها و آئین‌های ایرانی، داستانی جهانی از مقاومت، شناخت و هویت را روایت می‌کند.

«غریبه و مه» بازتابی از آئین‌ها، اسطوره‌ها و ترس‌های تاریخی است

در خلاصه داستان «غریبه و مه» آمده است: در یک آبادی پرت‌افتاده کنار دریا، اهالی قایقی را می‌بینند که به سوی ساحل می‌آید. قایق را از آب می‌گیرند و در آن مردی زخمی می‌یابند که نامش آیت است و نمی‌داند چه بر سرش آمده …

پروانه معصومی، خسرو شجاع‌زاده، منوچهر فرید، عصمت صفوی، ولی شیراندامی، سامی تحصنی و رضا یاقوتی در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

ShareTweetShare

مربوطهپست ها

«سیمرغ‌نامه» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود
فرهنگ و هنر

«سیمرغ‌نامه» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود

توسط مهر نیوز
تیر 24, 1404
مخاطبانی که برای خندیدن تردید داشتند؛ طراحی یک نمایش توسط «سیمپسن‌ها»!
فرهنگ و هنر

مخاطبانی که برای خندیدن تردید داشتند؛ طراحی یک نمایش توسط «سیمپسن‌ها»!

توسط مهر نیوز
تیر 24, 1404
کوروش کبیر به صحنه تئاتر می‌آید
فرهنگ و هنر

کوروش کبیر به صحنه تئاتر می‌آید

توسط مهر نیوز
تیر 24, 1404
تفاهمنامه موسسه سینماشهر و اتحادیه مراکز فنی
فرهنگ و هنر

تفاهمنامه موسسه سینماشهر و اتحادیه مراکز فنی

توسط مهر نیوز
تیر 24, 1404
از «ای ایران» جاودانه تا سنگ تمام یک استاد برای وطن
فرهنگ و هنر

از «ای ایران» جاودانه تا سنگ تمام یک استاد برای وطن

توسط مهر نیوز
تیر 24, 1404
تشکیل جبهه رسانه‌ای بین‌المللی مقابل رژیم صهیونی؛ اهمیت روایت یک جنایت
فرهنگ و هنر

تشکیل جبهه رسانه‌ای بین‌المللی مقابل رژیم صهیونی؛ اهمیت روایت یک جنایت

توسط مهر نیوز
تیر 24, 1404

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

جستجو

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
تلگرام اینستاگرام خبرخوان

همراه با آبان دیلی ❤️

  • آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز

تازه‌ترین‌های آبان دیلی

  • هشدار پلیس فتا به داوطلبان کنکور
  • همراه داشتن وسایل غیرمجاز الکترونیکی در آزمون‌های سراسری ممنوع است
  • وزارت بهداشت:امکان جابجایی تاریخ آزمون ارتقا دستیاران پزشکی وجود ندارد
  • سهامداران بخوانند | پیش بینی بورس فردا ۲۵ تیر
  • افشاگری مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از منشأ بالقوه‌ی آلودگی و نفوذ به فضای سایبری کشور
  • برای تأمین امنیت پایدار نباید رویکردی بسته، واکنشی و یک‌طرفه داشت

آخرین دیدگاه‌ها

  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در آیا قطعات الکترونیکی مثل داروها نسخه دارن؟ بله، و باید رعایت شوند
  • وحید در آیا قطعات الکترونیکی مثل داروها نسخه دارن؟ بله، و باید رعایت شوند
  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در چرا ذوب آهن اصفهان به عنوان مرجع قیمت در بازار آهن شناخته می شود؟
  • محمد در چرا ذوب آهن اصفهان به عنوان مرجع قیمت در بازار آهن شناخته می شود؟
  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در تجهیز خانه برای شرایط بحرانی و خاص: کدام وسایل لوکس تبدیل به نیاز می‌شوند؟

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️