• آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز
آبان دیلی
سه شنبه, تیر 31, 1404
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
آبان دیلی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه

سقوط آزاد تولید خودرو در ۱۴۰۴؛ صنعت خودرو در لبه پرتگاه

توسط اقتصاد آنلاین
تیر 31, 1404
در بورس و فارکس
زمان خواندن: 2 دقیقه خوانده شده
A A
0
صفحه نخست بورس و فارکس

اقتصاد آنلاین- رجا ابوطالبی: بررسی داده‌های تولیدی صنعت خودرو طی یک سال گذشته نشان می‌دهد خردادماه ۱۴۰۴ به یکی از کم‌سابقه‌ترین دوره‌های افت تولید در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

میزان تولید خودرو در خردادماه امسال تنها ۵۸٬۷۹۳ دستگاه بوده است؛ رقمی که نه‌تنها ۴۰ درصد کمتر از اردیبهشت بوده بلکه ۴۵ درصد پایین‌تر از خردادماه سال گذشته است. این کاهش چشمگیر، آن هم در یکی از ماه‌های معمولا پرتحرک صنعت خودرو، تحلیلگران را نسبت به وضعیت آتی این صنعت نگران کرده است.

سقوط آزاد تولید خودرو در ۱۴۰۴؛ صنعت خودرو در لبه پرتگاه

کاهش تولید در اغلب خودروسازان بزرگ؛ از افت جزئی تا توقف کامل

بررسی جزئی‌تر آمارها نشان می‌دهد که این افت صرفا محدود به یک یا دو شرکت خاص نیست، بلکه دامنه آن تقریبا تمامی بازیگران بزرگ بازار خودرو را در بر می‌گیرد. به‌طور مشخص، در بین نمادهای فعال در بورس، خپارس و خاور کاهش تولید ۴۸ درصدی را ثبت کرده‌اند. این عدد برای خزامیا کاهش تولید ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.

به صورت جزئی‌تر، خزامیا ۳۷ درصد از تولید محصولات نیسان را کاهش داده است و خاور نیز تولید کامیون سبک خود را به صفر رساند. خپارس هم بیش از نیمی از تولید گروه Q200 خود را متوقف کرد.

این در حالی است که میانگین ماهانه تولید خودرو طی ۱۳ ماه گذشته، ۸۶٬۴۵۰ دستگاه برآورد شده است و خرداد ۱۴۰۴ با بیش از ۳۰ درصد پایین‌تر از این میانگین، نشانه‌ای از یک انحراف جدی از روند معمول تولید دارد.

سقوط آزاد تولید خودرو در ۱۴۰۴؛ صنعت خودرو در لبه پرتگاه

بسته اقتصادی خطرناک برای خودروسازان

افت بی‌سابقه خردادماه را نمی‌توان تنها به شرایط داخلی نسبت داد. یکی از عوامل اثرگذار بر تولید در این مقطع، آغاز حملات نظامی دشمن به خاک ایران بوده که از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز شد و بسیاری از واحدهای صنعتی، به‌ویژه در استان‌های مرکزی و غربی کشور، تحت تاثیر آن قرار گرفتند.

اتفاقی که حتی با پایان جنگ و آغاز آتش بس، تمامی ندارد. اقتصاد کشور به حالت نیمه تعطیل درآمده و بنگاه‌ها همچنان نیم نگاهی به آغاز مجدد درگیری‌ها دارند. همین امر سبب می‌شود که در سیاست‌های تولید خود تجدید نظر کنند.

با این حال، بحران خرداد صرفا به تحولات ژئوپلیتیکی محدود نمی‌شود. نگاهی به روند پیش از شروع بحران امنیتی نشان می‌دهد که صنعت خودرو پیش‌تر نیز با چالش‌هایی ساختاری و مزمن دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد.

آزادسازی قیمت خودرو که قرار بود همزمان با خصوصی‌سازی خودروسازان در دستور کار قرارگیرد، بار دیگر با سنگ‌اندازی برخی خواص همراه شد و خودروسازان آن‌طور که باید نتوانستند قیمت‌های فروش خود را به بهای تمام شده‌شان نزدیک کنند. به همین خاطر، خصوصی‌سازی بزرگترین خودروساز کشور، به اهداف مد نظر خود نرسید.

ناترازی شدید در تامین برق، باعث توقف مکرر خطوط تولید شده است که به وضوح تاثیر خود را بر تولید می‌گذارد. اما اثرات پروانه‌ای ناترازی‌ها این سیگنال را مخابره می‌کند که تابستان پیش‌رو، تولید از این نیز کمتر خواهد بود.

اختلال در تخصیص و تامین ارز برای واردات قطعات و مواد اولیه نیز می‌تواند از دیگر دلایل کاهش تولید باشد چرا که فرآیندهای تامین را کند و پرهزینه کرده است.

این افت گسترده در تولید نه فقط صنعت خودرو، بلکه کل بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. کاهش تولید به معنی کاهش فروش و سودآوری شرکت‌ها است، که می‌تواند مستقیما صورت‌های مالی شش‌ماهه خودروسازان را تحت تاثیر قرار دهد.

نمادهای بزرگ خودرویی با فشارهای سنگین نقدینگی و زیان انباشته مواجه‌اند و این کاهش تولید، ریسک سرمایه‌گذاری در این گروه را برای سهام‌داران حقیقی و حقوقی افزایش داده است.

از سوی دیگر، صنعت خودرو به‌عنوان یک صنعت مادر و پیشران، رابطه تنگاتنگی با بیش از ۶۰ صنعت دیگر دارد. افت تولید در این صنعت می‌تواند اثرات دومینویی بر کل بازار بگذارد.

در مجموع، افت ۴۰ تا ۴۵ درصدی تولید خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ را باید هشداری جدی برای دولت، سیاست‌گذاران اقتصادی و تصمیم‌سازان بازار سرمایه تلقی کرد. از تمام مشکلات مذکور، خصوصی‌سازی و آزادسازی قیمت‌ها دو عنصر تاثیرگذار و در دستان دولت است. می‌توان از این نقطه شروع کرد.

ShareTweetShare

مربوطهپست ها

ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی امروز سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۴+ جدول
بورس و فارکس

ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی امروز سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۴+ جدول

توسط اقتصاد آنلاین
تیر 31, 1404
رمز ارز در بورس عرضه می‌شود
بورس و فارکس

رمز ارز در بورس عرضه می‌شود

توسط اقتصاد آنلاین
تیر 31, 1404
تعداد نهادهای مالی فعال در بورس ایران به ۱۲۳۵ نهاد رسید
بورس و فارکس

تعداد نهادهای مالی فعال در بورس ایران به ۱۲۳۵ نهاد رسید

توسط تسنیم
تیر 31, 1404
فیزیک مالی؛ عصر جدیدی در تحلیل بازارهای مالی
بورس و فارکس

فیزیک مالی؛ عصر جدیدی در تحلیل بازارهای مالی

توسط اقتصاد آنلاین
تیر 31, 1404
ارزش سهام عدالت ۵۳۲هزار تومانی امروز دوشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۴+ جدول
بورس و فارکس

ارزش سهام عدالت ۵۳۲هزار تومانی امروز دوشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۴+ جدول

توسط اقتصاد آنلاین
تیر 30, 1404
خیز سیمانی‌ها برای صعود/ چرا صنعت سیمان مورد اقبال بازار قرار گرفت؟
بورس و فارکس

خیز سیمانی‌ها برای صعود/ چرا صنعت سیمان مورد اقبال بازار قرار گرفت؟

توسط اقتصاد آنلاین
تیر 30, 1404

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − هفت =

جستجو

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
تلگرام اینستاگرام خبرخوان

همراه با آبان دیلی ❤️

  • آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز

تازه‌ترین‌های آبان دیلی

  • گزارش خبرنگار مهر از برگزاری سومین «مجمع جهانی رسانه‌ای شوشا»+ تصاویر
  • فیدان: اگر سوریه به سوی تجزیه و بی‌ثباتی حرکت کند، دخالت می‌کنیم
  • آمریکا خروج از یونسکو را اعلام کرد
  • اصرار اسموتریچ به بلعیدن غزه و هجمه به الجولانی
  • مسکو: اروپا به بخشی از کارزار تخاصم بین‌المللی علیه مسکو تبدیل شده است
  • اولیانوف: با گروسی برای گفتگو درباره ایران دیدار کردم

آخرین دیدگاه‌ها

  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در از سرویسکار آسانسور خود، این موارد را بخواهید!
  • امید در از سرویسکار آسانسور خود، این موارد را بخواهید!
  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در آیا بعد از پرداخت خلافی، به صورت خودکار خودرو رفع توقیف می‌شود؟
  • ایمان در آیا بعد از پرداخت خلافی، به صورت خودکار خودرو رفع توقیف می‌شود؟
  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در آیا قطعات الکترونیکی مثل داروها نسخه دارن؟ بله، و باید رعایت شوند

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️