• آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز
آبان دیلی
چهارشنبه, مرداد 8, 1404
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
آبان دیلی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه

سه عامل تعیین قیمت خودرو در بازار / افزایش قیمت کارخانه خودرو تأثیری بر قیمت بازار آن ندارد

توسط اقتصاد آنلاین
آبان 30, 1403
در بورس و فارکس
زمان خواندن: 1 دقیقه خوانده شده
A A
0
صفحه نخست بورس و فارکس

اقتصادآنلاین – فرزاد حسن‌زاده؛ دو خودروساز اصلی کشور بالاخره موفق شدند به طور میانگین ۳۰ درصد قیمت محصولات خود را افزایش بدهند. خودروسازان آخرین بار ۱۸ ماه پیش یعنی در تاریخ فروردین ۱۴۰۲ اجازه یافتند که قیمت محصولات خود را افزایش بدهند.
دولت با تحمیل قیمت‌گذاری دستوری به خودروسازان، در حالی قیمت خودرو را قریب به یک سال و ۶ ماه ثابت نگه داشت که در این مدت هزینه خودروسازان و قیمت خودرو در بازار متناسب با تورم افزایش یافت و فاصله قیمتی شدیدی میان قیمت کارخانه و بازار ایجاد کرد. پیش‌ از این خودروسازان در نامه‌ای به عارف معاون اول دولت اعلام کرده بودند که اگر قیمت خودرو ۸۰ درصد افزایش پیدا کند، آنگاه قیمت فروش خودرو با قیمت تمام شده برابر می‌شود.

سازمان حمایت از مصرف‌کننده اما تنها با افزایش قیمت ۳۰ درصدی موافقت کرد. این درحالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ تورم بخش تولید وسایل نقلیه ۴۲ درصد اعلام شده بود.بر اساس گفته خودروسازان، هزینه تولید محصولات آن‌ها با قیمت‌های دستوری که توسط دولت به آنها تحمیل شده بود سازگاری نداشته است و آمار مربوط به تورم بخش تولید نیز صحبت‌های آن‌ها را تأیید می‌کند.
بنابراین، نیاز است که قیمت محصولات خودروسازان متناسب با هزینه‌های تولید تعدیل شود. عواملی مانند رشد تورم و نرخ ارز در این مدت و افزایش قیمت نهاده‌های تولید در رشد هزینه‌های تولید خودرو مؤثر بوده‌اند.

افزایش قیمت کارخانه خودرو منجر به افزایش قیمت آن در بازار می‌شود؟

مجوز افزایش قیمت خودرو را می‌توان اقدامی مثبت از سوی دولت دانست که در راستای حذف رانت و دلالی در بازار خودرو و رسیدن سود تولید به تولیدکننده به جای دلال صورت گرفته است. این اقدام را می‌توان منطبق با شعارهای دولت چهاردم مبنی بر حذف رانت دانست. 
این افزایش قیمت علاوه بر حذف رانت، می‌تواند از جهات مختلفی برای خودروسازان و مردم مفید واقع شود. اول آنکه کاهش فاصله قیمت خودرو بین کارخانه و بازار باعث می‌شود دلالانی که از این اختلاف قیمت سود می‌برند از بازار خودرو حذف شوند و یا سودشان به حداقل برسد و عمده سود به خودروسازان برسد.
دوم آنکه با افزایش قیمت کارخانه خودرو، زیان انباشته خودروسازان کاهش می‌یابد و انگیزه خودروساز برای تولید بیشتر خودرو افزایش می‌یابد که این امر می‌تواند به افزایش حجم تولید خودرو در کشور منجر شود. از طرفی علاوه بر افزایش تولید خودروی داخلی، واردات خودرو نیز سرعت بیشتری گرفته که احتمال می‌رود انگیزه رقابت و افزایش کیفیت را برای خودروسازان داخلی ایجاد کند.

بنابراین از آنجا که قیمت بازار خودرو متأثر از سه عامل تورم، میزان عرضه خودروی داخلی و میزان واردات خودروی خارجی است، افزایش قیمت کارخانه خودرو تأثیر چندانی بر قیمت بازار این محصول نخواهد داشت.

تأثیر افزایش قیمت خودروسازان بر سهام آن‌ها در بازار سرمایه

با اعلام افزایش قیمت خودرو، سهام خودروسازان مورد استقبال سهامداران قرار گرفته است. سهام آن‌ها در روز دوشنبه بسته بود اما در روز سه‌شنبه بدون محدودیت نوسان بازگشایی شد. انتظار می‌رود در آینده خودروسازان تصمیم بگیرند دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی کنند که این امر می‌تواند موجب بهبود صورت‌های مالی این شرکت‌ها و پوشش زیان انباشته آن‌ها شود.

با تایید افزایش قیمت خودروهای داخلی، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز تعرفه واردات خودرو را کاهش داد و به ۶۰ درصد رساند. مسئله‌‌ای که شاید تا حدی واکنش منفی افکار عمومی نسبت به افزایش قیمت خودرو را کاهش دهد. امید است که تیم اقتصادی دولت با هماهنگی بالا هرچه سریع‌تر شرایطی را به وجود آورند تا محصولات خودروسازان در بورس کالا عرضه گردد. این مسئله موجب می‌شود که دلالان از معاملات خارج شوند و مشتریان واقعی وارد معامله شوند. همچنین در بورس کالا دیگر خبری از قیمت‌گذاری دستوری نیست.
یکی از مسائل و بحران‌های اصلی و همیشگی اقتصاد ایران، قیمت‌گذاری دستوری بوده که آسیب‌هایی جدی به اقتصاد و صنعت کشور وارد کرده است. اگرچه افزایش قیمت خودرو موجب بهبود وضعیت خودروسازان و کاهش رانت می‌شود اما از آنجا که همچنان قیمت آن به صورت دستوری تعیین می‌شود انتظار می‌رود که با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو برای همیشه از دستور کار سیاست‌گذاران اقتصاد کشور خارج شود. «آزادسازی واردات خودرو» و «تعیین قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضا» سیاست‌هایی هستند که دولت می‌تواند با فراهم کردن زمینه اجرایی شدن آن‌ها به شرایط آشفته بازار خودرو پایان بدهد. 

ShareTweetShare

مربوطهپست ها

اطلاع‌رسانی کلی و مبهم از برگزاری جلسه شورای‌عالی بورس
بورس و فارکس

اطلاع‌رسانی کلی و مبهم از برگزاری جلسه شورای‌عالی بورس

توسط تسنیم
مرداد 8, 1404
ابلاغ مصوبه نحوه تسویه حساب دولت برای خوراک پالایشگاه‌ها
بورس و فارکس

ابلاغ مصوبه نحوه تسویه حساب دولت برای خوراک پالایشگاه‌ها

توسط تسنیم
مرداد 8, 1404
عرضه اوراق اختیار فروش تبعی از شنبه آینده
بورس و فارکس

عرضه اوراق اختیار فروش تبعی از شنبه آینده

توسط تسنیم
مرداد 8, 1404
امروز، آخرین مهلت استفاده از اوراق بیمه سهام
بورس و فارکس

امروز، آخرین مهلت استفاده از اوراق بیمه سهام

توسط تسنیم
مرداد 8, 1404
محدودیت دامنه نوسان صندوق‌های املاک؛ فرصت‌ها و تهدیدها
بورس و فارکس

محدودیت دامنه نوسان صندوق‌های املاک؛ فرصت‌ها و تهدیدها

توسط تسنیم
مرداد 8, 1404
پیگیری موضوع سهام عدالت در جلسه شورای عالی بورس
بورس و فارکس

پیگیری موضوع سهام عدالت در جلسه شورای عالی بورس

توسط تسنیم
مرداد 8, 1404

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 12 =

جستجو

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
تلگرام اینستاگرام خبرخوان

همراه با آبان دیلی ❤️

  • آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز

تازه‌ترین‌های آبان دیلی

  • سیلی محکم پدر مبینا نعمت‌زاده به پیشکسوت تکواندو / ماجرا چیست؟
  • کوادکوپتر و پهپاد در ایران غیرقانونی می‌شود؟
  • حمله رسایی به پزشکیان بخاطر توجه به خواست مردم
  • قائم‌پناه: دولت مقابل خواست ملت نخواهد ایستاد
  • آخرین وضعیت لایحه فضای مجازی از زبان نایب رئیس مجلس
  • عربستان ۱۲ زندانی ایرانی را آزاد کرد

آخرین دیدگاه‌ها

  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در راهنمای کامل استخدام و کاریابی در قرچک؛ از کجا شروع کنیم؟
  • سبحان در راهنمای کامل استخدام و کاریابی در قرچک؛ از کجا شروع کنیم؟
  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در ۵ اشتباه مرگبار در خرید طلا که سرمایه شما را نابود می‌کند
  • جوادزاده در ۵ اشتباه مرگبار در خرید طلا که سرمایه شما را نابود می‌کند
  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در از سرویسکار آسانسور خود، این موارد را بخواهید!

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️