• آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز
  • بلکا
  • رنگ ساختمان پارسیلون
  • خرید طلا قسطی
  • پیغام پسغام
  • ترندز تک
آبان دیلی
سه شنبه, آذر 4, 1404
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
آبان دیلی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه

بلیط هواپیما گران می‌شود؟ / شوک قیمت ارز به سفر‌های هوایی

توسط اقتصاد آنلاین
مهر 5, 1404
در گردشگری و مهاجرت
زمان خواندن: 1 دقیقه خوانده شده
A A
0
صفحه نخست گردشگری و مهاجرت
بلیط هواپیما گران می‌شود؟ / شوک قیمت ارز به سفر‌های هوایی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اطلاعات آنلاین، تامین ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی از تالار دوم مرکز مبادله که فعالان صنعت هوانوردی پس آن را شوک دوم پس از آزادسازی بخشی از قیمت سوخت هواپیما‌ها می‌دانند، به باور کارشناسان می‌تواند به کاهش تقاضای سفر‌های هوایی و افت صنعت هوانوردی منجر شود.

عمده هزینه شرکت‌های هواپیمایی، هزینه‌های ارزی است؛ به‌طوری که بسته به ناوگان و ساختار شرکت بین ۶۰ تا ۶۵ درصد هزینه‌های آنها را در بر می‌گیرد و حتی بقیه هزینه‌ها از جمله خدمات فنی و مهندسی آنان نیز به‌طور غیرمستقیم وابسته به ارز است.

اگرچه یکی از راه‌های جبران هزینه‌های ناشی از نرخ ارز، افزایش نرخ بلیت پرواز‌ها است، اما واقعیت این است که این کار از کشش‌پذیری لازم برخوردار نیست و منجر به از دست رفتن صندلی‌های پروازی و در نتیجه کاهش درآمد ایرلاین‌ها خواهد شد؛ زیرا واقعیت این است که به‌جز ایام خاص و اوج سفر، در طول سال اغلب بلیت پرواز‌ها با کمتر از نرخ واقعی به فروش می‌رسد؛ بر این اساس در حالی که ساختار هزینه شرکت‌های هواپیمایی دستخوش تغییر شده، شرکت‌ها نمی‌توانند آن را در ساختار درآمدی جبران کنند.

همچنین در این شرایط نمی‌توان افزایش هزینه‌ها را با کاهش هزینه‌هایی که برای ایمنی پرواز‌ها می‌شود، جبران کرد؛ چرا که خط قرمز صنعت هوایی کشور، ایمنی پرواز است و در این راستا اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری در موضوع ایمنی پروازها، خود تصمیم‌گیرنده بوده و سیاستگذار است، اما در تعیین نرخ ارز شرکت‌های هوایی نقشی ندارد.

بر این مبنا، به تازگی بحث تغییر نرخ ارز در صنعت هوایی که در گروه دریافت کنندگان ارز خدماتی قرار می‌گیرند، خبرساز شده است و فعالان این صنعت می‌گویند با تغییر نرخ ارز تخصیصی به شرکت‌های هواپیمایی، هزینه‌های آنان نیز رو به افزایش خواهد گذاشت.

بر اساس آخرین آمار سازمان هواپیمایی کشوری، تعداد هواپیما‌های رجیستر فعال در حال حاضر حدود ۱۸۰ فروند است که بین ۱۳۴ تا ۱۳۵ فروند از آنها در حال ارائه خدمات هستند؛ سال گذشته ۴۶ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۶۴۰ مسافر با ۳۹۹ هزار و ۶۵۳ پرواز (نشست و برخاست) از سوی شرکت‌های هواپیمایی اعزام و پذیرش شدند که سهم شرکت‌های هواپیمایی داخلی از این پرواز‌ها ۳۲۰ هزار و ۱۹۲ پرواز بوده است یعنی بیش از ۸۰ درصد از این پرواز‌ها از سوی شرکت‌های ایرانی انجام شده است.

نکته دیگر اینکه در سال گذشته ۱۱ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۹۶ مسافر بین المللی با ۷۹ هزار و ۴۶۱ پرواز در طول سال جابه جا شدند که سهم ایرلاین‌های داخلی در پرواز‌های بین المللی جابه جایی ۷ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۴۴ مسافر با ۴۸ هزار و ۸۱۷ پرواز بوده است یعنی بیش از ۶۱ درصد.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره تصمیمات جدید ارزی برای صنعت هوایی اظهار داشت: در طول جنگ ۱۲ روزه تحمیلی و حتی روز‌های پس از آتش‌بس، بخش هوایی، تنها بخشی از صنعت حمل و نقل کشور بود که آسیب دید؛ طبق آمار، در آن روز‌ها ۱۲ هزار و ۲۹ پرواز باطل شد که از این تعداد هشت‌هزار و ۶۵۳ پرواز داخلی و سه‌هزار ۳۷۶ پرواز بین المللی بود.

این مقام صنفی افزود: همچنین از ۲۳ خرداد ماه تا ۱۱ تیرماه ۴۴۴ هزار و ۳۲۴ بلیت داخلی و ۳۹۵ هزار و ۶۴ بلیت باطل و بیش از ۶ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان درآمد از دست رفته شرکت‌های هواپیمایی برآورد شده است.

وی بیان داشت: در حالی که هنوز ایرلاین‌ها از این شوک بزرگ خارج نشده و به وضعیت سابق بازنگشته‌اند، شوک دیگری این بار در حوزه ارزی بر شرکت‌ها تحمیل شده و آن، تامین ارز شرکت‌های هواپیمایی در «تالار دوم مرکز مبادله» است.

اسعدی اظهار داشت: از حدود یک ماه قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت، تامین ارز شرکت‌های هواپیمایی را به تالار دوم مرکز مبادله منتقل کرده است؛ این بدان معناست که شرکت‌ها باید ارز مورد نیازشان را به صورت توافقی و با نرخ‌های بالای ۹۰ هزار تومان و نزدیک به نرخ بازار تهیه کنند؛ در حالی که پیشتر این نرخ‌ها در مرکز ارز تجاری تا ۷۰ هزار تومان بود.

ShareTweetShare

مربوطهپست ها

راهنمای کامل خرید بلیط هواپیما تهران استانبول
گردشگری و مهاجرت

راهنمای کامل خرید بلیط هواپیما تهران استانبول

توسط اقتصاد آنلاین
آبان 28, 1404
چگونه با کمترین هزینه، با‌کیفیت ترین تور های ترکیه را رزرو کنیم؟ (راهنمای جامع ۲۰۲۵)
گردشگری و مهاجرت

چگونه با کمترین هزینه، با‌کیفیت ترین تور های ترکیه را رزرو کنیم؟ (راهنمای جامع ۲۰۲۵)

توسط اقتصاد آنلاین
آبان 28, 1404
چگونه ویزای تایلند بگیریم؟ پاسخ به سوالات متداول مسافران ایرانی
گردشگری و مهاجرت

چگونه ویزای تایلند بگیریم؟ پاسخ به سوالات متداول مسافران ایرانی

توسط اقتصاد آنلاین
آبان 27, 1404
تحلیل جامع هزینه‌های سفر با کشتی کروز: انتخاب لوکس یا مقرون‌به‌صرفه؟
گردشگری و مهاجرت

تحلیل جامع هزینه‌های سفر با کشتی کروز: انتخاب لوکس یا مقرون‌به‌صرفه؟

توسط اقتصاد آنلاین
آبان 25, 1404
«شهر بهشت»؛ ارزان‌ترین مرکز رزرو هتل در مشهدالرضا (ع)/ آغاز فعالیت رسمی شرکت گردشگری شهر بهشت
گردشگری و مهاجرت

«شهر بهشت»؛ ارزان‌ترین مرکز رزرو هتل در مشهدالرضا (ع)/ آغاز فعالیت رسمی شرکت گردشگری شهر بهشت

توسط اقتصاد آنلاین
آبان 21, 1404
«توریست کارت»، طرحی برای خرید ارز از گردشگران؟
گردشگری و مهاجرت

«توریست کارت»، طرحی برای خرید ارز از گردشگران؟

توسط اقتصاد آنلاین
آبان 19, 1404

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

جستجو

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
تلگرام اینستاگرام خبرخوان

همراه با آبان دیلی ❤️

  • آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز
  • بلکا
  • رنگ ساختمان پارسیلون
  • خرید طلا قسطی
  • پیغام پسغام
  • ترندز تک

تازه‌ترین‌های آبان دیلی

  • بیانیه رسمی انجمن تولیدکنندگان پروبیوتیک به مناسبت هفته جهانی مقابله با مقاومت ضدمیکروبی
  • جزئیات آغاز دهمین عرضه خودروهای وارداتی +نحوه ثبت نام
  • هسته‌ای در کشاورزی ــ 56| افزایش عمر «نان» هم با فناوری هسته‌ای ممکن است
  • پیش‌بینی جهش دوباره قیمت‌ها با مصوبه جدید دولت
  • نقش عامل انسانی در آتش‌سوزی‌ های الیت و جلفا قطعی است
  • واردات کالاهای اساسی با ارز 100 هزار تومانی، آش جدید برای سفره مردم

آخرین دیدگاه‌ها

  • کارشناس روابط عمومی در انقلاب خاموش در اقتصاد ایران | چطور نرم‌افزار حسابداری به موتور محرک رشد کسب‌وکارها تبدیل شد؟
  • ابوالفضل در انقلاب خاموش در اقتصاد ایران | چطور نرم‌افزار حسابداری به موتور محرک رشد کسب‌وکارها تبدیل شد؟
  • کارشناس روابط عمومی در صفر تا صد استعلام قیمت و خرید انواع آهن آلات از فولادسل
  • محمدحسین در صفر تا صد استعلام قیمت و خرید انواع آهن آلات از فولادسل
  • کارشناس روابط عمومی در راهنمای عملی انتخاب سایز کوپلینگ دنده‌ای برای حداکثر راندمان صنعتی

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️