• آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز
  • بلکا
  • رنگ ساختمان پارسیلون
  • خرید طلا قسطی
  • پیغام پسغام
  • ترندز تک
آبان دیلی
چهارشنبه, آبان 28, 1404
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
آبان دیلی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه

تشر پزشکیان خودروسازان را سر به راه می‌کند؟

توسط اکوایران
آبان 28, 1404
در صنعت خودروسازی
زمان خواندن: 1 دقیقه خوانده شده
A A
0
صفحه نخست صنعت خودروسازی
تشر پزشکیان خودروسازان را سر به راه می‌کند؟

در اقدامی قاطع، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، به خودروسازان داخلی مهلت یک‌ساله‌ای اعطا کرده تا از بهانه‌جویی در زمینه عدم تولید موتورهای کم‌مصرف دست بردارند. بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، این تصمیم در چارچوب اجرای استانداردهای ملی مصرف سوخت اتخاذ شده و هدف آن، اصلاح موتورهای پرمصرف کنونی و حرکت به سوی فناوری‌های کارآمدتر است. رئیس‌جمهور تأکید کرده است که خودروسازان دیگر نمی‌توانند با استناد به تحریم‌ها یا کمبود فناوری، از ایفای مسئولیت خویش شانه خالی کنند؛ در غیر این صورت، عواقب قانونی و نظارتی در پی خواهد داشت. این خبر که در آبان‌ماه ۱۴۰۴ منتشر شده، بیانگر عزم دولت برای کاهش وابستگی به واردات سوخت و بهبود کیفیت محیط زیست است؛ جایی که خودروهای تولید داخل اغلب بیش از دو برابر استانداردهای جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

رویکرد وضع مهلت‌های زمانی برای ارتقای کارایی سوخت، در سطح جهانی نیز روشی متداول و اثبات‌شده به شمار می‌رود، اما نه از طریق هشدارهای لفظی مستقیم مقامات اجرایی، بلکه عمدتاً از مجرای نهادهای قانون‌گذار، آژانس‌های استاندارد و سازمان‌های بین‌المللی. دولت‌های پیشرو با اتکا به قوانین الزام‌آور و جریمه‌های مالی، خودروسازان را به سوی نوآوری هدایت می‌کنند و به سیاست‌های تشویقی صرف اکتفا نمی‌ورزند. این الگو، دستاوردهای قابل توجهی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و صرفه‌جویی انرژی به همراه داشته است، هرچند در مراحل اولیه با مقاومت‌هایی از سوی صنعت مواجه شده.

به عنوان نمونه، در اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا از سال ۲۰۲۰ استانداردهای انتشار CO2 را به سطح ۹۵ گرم در هر کیلومتر برای ناوگان خودروها الزامی کرده و مهلت‌های یک تا سه‌ساله برای مراحل میانی تعیین نموده است؛ در نهایت، از سال ۲۰۳۵، فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی ممنوع خواهد شد. این الزامات توسط آژانس محیط زیست اروپا (EEA) نظارت می‌شود و جریمه‌ای معادل ۹۵ یورو برای هر گرم CO2 اضافی اعمال می‌گردد؛ اقدامی که شرکت‌هایی چون فولکس‌واگن را وادار به سرمایه‌گذاری فوری در موتورهای هیبریدی و برقی کرده است.

Will Bosch Choke on VW's Exhaust? - Bloomberg

 

در ایالات متحده، استانداردهای CAFE (میانگین مصرف سوخت شرکتی) توسط اداره ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ملی (NHTSA) و آژانس حفاظت محیط زیست (EPA) تدوین می‌شود. برای مدل‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶، افزایش ۸ درصدی سالانه کارایی سوخت الزامی است و مهلت‌های دو تا سه‌ساله برای انطباق پیش‌بینی شده. این مقررات که از دهه ۱۹۷۰ میلادی اجرا می‌شوند، شرکت‌هایی نظیر جنرال موتورز و فورد را ملزم به بازطراحی خطوط تولید کرده و صرفه‌جویی سالانه میلیاردها گالن سوخت را به ارمغان آورده است.

How gas prices have changed across the U.S. since the 1970s - KTVZ

 

در چین نیز، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT) سهمیه‌های الزامی برای خودروهای انرژی نو (NEV) وضع کرده؛ به نحوی که از سال ۲۰۲۳، سهم بازار این خودروها باید حداقل ۲۰ درصد باشد و هر سال افزایش یابد، با مهلت‌های یک‌ساله برای ارائه گزارش. این سیاست، شرکت‌هایی چون BYD را به یکی از رهبران جهانی در برقی‌سازی تبدیل کرده و انتشار CO2 در ناوگان خودروها را ۳۰ درصد کاهش داده است.

البته تفاوت اصلی این است که در دنیا نهادهای نظارتی یا زیست محیطی دست به اقداماتی میزنند. اما در ایران باید از خطابه‌های رئیس دولت به سیاست‌گذاری رسید!

در نهایت، با بررسی این مهلت یک‌ساله، دو پرسش اساسی مطرح می‌شود: نخست، آیا خودروسازان ایرانی همچون ایران‌خودرو و سایپا از ظرفیت فنی و تولیدی لازم برای عرضه موتورهای کم‌مصرف (مانند هیبریدی‌ها) در این بازه زمانی برخوردارند؟ و دوم، آیا در صورت داشتن چنین توانی در خودروساز داخلی باید بازهم منتظر بالا رفتن میانگین قیمت خودروها در ایران باشیم؟

Electric Car Charging Times Explained | BYD UK

 

 

ShareTweetShare

مربوطهپست ها

صنعت خودروسازی

کروز، ستون فقرات صنعت خودرو ایران

توسط اکوایران
آبان 27, 1404
صنعت خودروسازی

گزارش اکونومیست از نابودی مدل‌های سنتی خودرو

توسط اکوایران
آبان 27, 1404
بیمه مرکزی: دستورالعمل افت قیمت خودرو اصلاح می‌شود
صنعت خودروسازی

بیمه مرکزی: دستورالعمل افت قیمت خودرو اصلاح می‌شود

توسط اکوایران
آبان 27, 1404
قیمت پژو ۲۰۷، دنا پلاس، تارا و شاهین در بازار امروز دوشنبه 26 آبان 1404/ این خودرو امروز ۱۵۰ میلیون تومان گران‌تر شد
صنعت خودروسازی

قیمت پژو ۲۰۷، دنا پلاس، تارا و شاهین در بازار امروز دوشنبه 26 آبان 1404/ این خودرو امروز ۱۵۰ میلیون تومان گران‌تر شد

توسط اکوایران
آبان 26, 1404
قیمت طلا و سکه امروز  دوشنبه 26 آبان 1404/ قیمت ها امروز هم کاهشی است؟+ جدول و جزئیات
صنعت خودروسازی

قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه 26 آبان 1404/ قیمت ها امروز هم کاهشی است؟+ جدول و جزئیات

توسط اکوایران
آبان 26, 1404
تهدید جدی رئیس‌جمهور به صنعت خودرو/ یک سال فرصت دارید وگرنه...
صنعت خودروسازی

تهدید جدی رئیس‌جمهور به صنعت خودرو/ یک سال فرصت دارید وگرنه…

توسط اکوایران
آبان 25, 1404

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

جستجو

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
تلگرام اینستاگرام خبرخوان

همراه با آبان دیلی ❤️

  • آبان دیلی
  • درباره آبان دیلی
  • تبلیغات در آبان دیلی
  • تماس با تیم آبان دیلی
  • حریم شخصی کاربران آبان دیلی
  • شرایط بازنشر محتوا در آبان دیلی
  • راه نو نیوز
  • بلکا
  • رنگ ساختمان پارسیلون
  • خرید طلا قسطی
  • پیغام پسغام
  • ترندز تک

تازه‌ترین‌های آبان دیلی

  • تاکید ویژه رئیس جمهور بر تسریع صدور ردیف‌های استخدامی اعضای هیئت علمی
  • لپ تاپ جدید هواوی با RAM خارق العاده به بازار می آید
  • فراخوان موسسه پژوهش و برنامه ریزی برای حل ۳۰مسئله آموزش عالی
  • فعالیت های پارک علم و فناوری امیرکبیر گسترش می یابد
  • نتیجه یک پژوهش درباره مدیریت پایدار منابع آب کشور
  • مشارکت در توسعه فناوری درمان سرطان به کمک ریزتراشه

آخرین دیدگاه‌ها

  • کارشناس روابط عمومی در صفر تا صد استعلام قیمت و خرید انواع آهن آلات از فولادسل
  • محمدحسین در صفر تا صد استعلام قیمت و خرید انواع آهن آلات از فولادسل
  • کارشناس روابط عمومی در راهنمای عملی انتخاب سایز کوپلینگ دنده‌ای برای حداکثر راندمان صنعتی
  • امیر عزیزی در راهنمای عملی انتخاب سایز کوپلینگ دنده‌ای برای حداکثر راندمان صنعتی
  • کارشناس روابط عمومی دیجیتال در بیش فعالی ریشه در کودکی دارد؟ چه کنیم کودکمان بیش فعال نشود؟

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • آبان دیلی
    • اخبار استان‌ها
  • سیاسی و اجتماعی
    • بین‌المللی
    • فرهنگ و هنر
    • اندیشه و دین
    • حقوقی و قضایی
  • تجارت، بازرگانی و خدمات
    • بانک و بیمه
    • بورس و فارکس
    • ارزدیجیتال
    • طلا و ارز
    • خودرو و حمل و نقل
  • علمی و تکنولوژی
    • مدارس و دانشگاه
    • پزشکی، سلامت و زیبایی
  • خانواده و سبک زندگی
    • عمومی و سرگرمی
    • ورزشی
    • گردشگری و مهاجرت
  • صنعت
    • ساختمان و املاک
    • کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • صنعت خودروسازی
  • سایر اخبار
    • اکسپرسنا

وب‌سایت آبان‌دیلی، یک سایت کاملا تخصصی در حوزه پوشش اخبار روز ایران و جهان است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال فعالیت است.
All Content by Aban Daily is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License ©️