
اقتصادآنلاین، آرمان هنرکار؛ این مراسم صبح امروز دوشنبه با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد در سازمان بورس و اوراق آغاز شد. حجتاله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز ایران نیز حضور دارند.
ایجاد چنین صندوقی یکی از گامهای برنامه «رویش» وزارت اقتصاد است. بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، چشم انداز کلی این طرح برای فعال سازی چند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه راکد خانوار و بازگشت این رقم به فعالیتهای اقتصادی است.
هدف وزارت اقتصاد از راه اندازی صندوق های ارزی
علی مدنی زاده وزیر اقتصاد پیش از این در تشریح کلی هدف این طرح گفته بود: منابعی را که مردم در سالهای گذشته زیر خاک دفن کردند یا به صورت ارز و طلا و رمزارز از چرخه اقتصاد خارج کردند باید برگردانیم. همچنین باید اعتماد مردم به بازار سرمایه را بازگردانده تا این منابع به سمت سرمایهگذاری در بازار سرمایه حرکت کنند. بخشی از این مسیر از محل تعهد دولت میگذرد.
وی مدل صحیح پیش بردن این طرح را از مسیر بازار سرمایه اعلام کرده و گفته بود: مردم باید به سرمایه گذاری در بازار سرمایه روی بیاورند و پروژههای اولویتدار را باید ارائه کنیم و این نمیشود، مگر اینکه بازار سرمایه رونق پیدا کند و از روشهای مختلف ابزار مبتنی بر ارز و تامین شود.
وزیر اقتصاد همچنین به این نکته اشاره کرده بود که نرخ بهره نباید بالا برود و ثبات اقتصادی باید ایجاد شود تا در تولید، سرمایه گذاری انجام شود و سودآوری بالایی برای مردم و بازگشت سرمایه آنها محقق شود.
تحول یا ابزار سود؟
به گزارش اقتصادآنلاین، به نظر می رسد ایجاد چنین صندوقی پیش از اینکه اقدامی در راستای توسعه بازار سهام باشد، گامی در جهت تحول نظام تامین مالی است.هدف اصلی از ایجاد صندوق ارزی نیز اینکه دلارهای مردم در تامین مالی فعالیتهای اقتصادی دخیل شود.
ساز و کار صندوق ارزی چگونه است؟
در این میان پرسشی که برای بسیاری از مخاطبان ایجاد میشود این است که صندوق ارزی درآمد ثابت دقیقا چیست و چگونه کار میکند؟
نحوه فعالیت صندوق به این صورت است که یک نهاد مالی با مشارکت یک بانک که وضعیت ارزی مناسبی دارد، اقدام به تاسیس یک صندوق سرمایهگذاری ارزی میکند. اما قرار نیست سرمایه گذار بتواند قیمت صدور و ابطال واحدهای آن را به ریال و هر روز بر روی تابلو معاملات مشاهده کند و در یک لحظه صدور و ابطال خود را انجام دهد.
روند به این صورت است که سرمایهگذار، دلار یا یورو خود را تحویل بانک طرف قرارداد صندوق میدهد؛ این تحویل میتواند به صورت فیزیکی یا حواله باشد. پس از تحویل ارز به بانک، صدور واحدهای صندوق انجام میشود و در زمان ابطال نیز همان دلار یا یورو به سرمایه گذار تحویل میشود.
صندوق با این پول چه میکند؟
پس از اینکه پول به دست مدیر صندوق رسید، باید ۶۰ درصد از آن را در اوراق ارزی سرمایهگذاری کند. به عنوان مثال، یک شرکت پتروشیمی ۵۰۰ میلیون دلار اوراق ارزی با نرخ سود سالانه ۶ درصد منتشر و صندوق نیز اوراق آن را خریداری میکند.
مدیر صندوق می تواند تا ۳۰ درصد خالص دارایی را بر روی سپرده ارزی و یا گواهی سپرده سرمایهگذاری کند. به عنوان مثال، آن را نزد یکی از بانکها بگذارد و سالانه ۳ درصد سود دلاری دریافت کند.
محل بعدی سرمایهگذاری، تنزیل اعتبارات اسنادی یا همان lc است که صندوق میتواند تا ۱۰ درصد از داراییهای خود را به این امر اختصاص دهد. به عنوان مثال وارد کنندهای میگوید برای انجام واردات خود به دلار نیاز دارم، صندوق به آن ۹۷۰ هزار دلار میدهد و ۳ ماه بعد یک میلیون دلار دریافت می کند.





